|
Reisverslag 10 en 11 03 2004 | | |
| |
|
|
|
|
Reisverslag 10 en 11 03 2004
|
|
|
|
|
|
|
|
Lieve allemaal,
Op dit moment liggen we in Panama. We zullen vrijdag door de sluis gaan. Het kanaal is 80 km lang we zullen het kanaal ingaan en als eerste de Gatun locks krijgen. elke sluis is 34 m breed en 305 m lang. Bij deze sluizen gaan we 26 meter omhoog. Vanuit de sluis komen we in Gatun lake met aan het einde de beroemde Gaillard Cut. aan het einde hiervan komen we in de Pedro Miguel locks daar zakken we 9,5 meter naar de Miraflores Lake. aan het einde van dit meer gaan we de laatste sluizen in. De sluis hier heeft de grootste deuren ivm de grote getijde wisselingen in de Pacific Ocean.
De eerste en laatste sluizen zijn te zien op internet. www.pancanal.com . Of te wel jullie kunnen ons in de sluis zien. naar alle waarschijnlijkheid gaan we de eerste sluis in achter een groot vrachtschip. Met alleen onze boot of meerdere zeilboten aan elkaar gebonden. En bij de laatste sluis komen we voor het grote vrachtschip te liggen. De tocht gaat hopelijk 1 dag duren en anders blijven we ergens overnachten en gaat de Pilot van boord. De verwachte aankomsttijd voor de eerste sluis is nog niet bekend. Weten we morgen middag pas. Het tijdverschil met nl is 6 uur eerder.
We zullen zeker zwaaien en we zijn erg nieuwsgierig van wie ons uiteindelijk gezien heeft. Dus laat het weten.
Liefs Wido en Marleen
|
|
|
|
|
|
Lieve allemaal,
Net met de panama authorities (klinkt heel wat) gebeld en we moeten morgen vroeg al opstaan. Om 4.00 onze prof linehandler ophalen en dan de andere zeilers die met ons mee gaan. Het wordt een lekker mengelmoesje van mensen die mee gaan.
allereerst Collin en een engelse zuid afrikaan (solozeiler) is nog nooit in een sluis geweest en wil dit graag meemaken voordat hij zelf volgende week door het kanaal gaat. Dan Eric een zwitser die met zijn vrouw en dochter al een paar jaar zeilt. De dames blijven op de boot passen terwijl Eric met ons mee gaat. En dan gaat Rudy nog mee een van oorsprong ook zwitser maar nu Canadees. Zijn vrouw blijft ook achter om op de boot te passen. Alex is onze profie. We hebben hem gisteren gezien en het is een leuke serieuze kerel dus dat komt ook goed.
Om 5.00 stapt de advisor aan boord. De advisor is een pilot in opleiding. De pilot gaat normaal gesproken mee met de grote vrachtschepen. Voor het kanaal is elke boot verplicht om een advisor/pilot mee aan boord te nemen.
Als ik even ga tellen dan gaan er 6 mannen mee en ben ik van de catering. Zoals het er nu uitziet kunnen we er in 1 dag door het kanaal heen. anders blijven de zeilers aan boord slapen. zodra wij aan de andere kant zijn (Balboa) kijken we wanneer de andere zeilers door het kanaal gaan en dan gaat Wido mee als linehandler en blijf ik achter bij Max.
We denken dat we ong om 7.00 bij de eerste sluis zullen zijn. Maar weten het niet zeker. We hebben in ieder geval al van 2 andere schepen gehoord dat ze ook op vrijdag vertrekken. We gaan dan samen achter een groot vrachtschip de sluis in. We maken een grote kans dat we in een rij van 3 boten aanelkaar gebonden er door gaan. Maar we zullen uitgebreid zwaaien.
Zelf hebben we hier sinds gisteren vies weer. Het is erg benauwd en het regent veel. Maar op deze manier spoelt het zout ook mooi van de boot. als we op de meren zijn dan kunnen we de boot goed schoonspoelen voordat we het zoute water weer op gaan. Als we blijven overnachten op 1 vd meren zullen we een mailjte sturen via sailmail.
Liefs Wido en Marleen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|